تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 14:18
کد خبر : 6181

اوراق گام ابزاری برای افزایش کارایی اقتصاد

اوراق گام ابزاری برای افزایش کارایی اقتصاد

سرپرست مدیریت شعب استان مرکزی در سفری یک روزه از چند طرح صنعتی در شهرستان زرندیه بازدید کرد. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی مدیریت شعب استان مرکزی،حسنی معصوم در حاشیه بازدید از شرکت های بهامین فرابر پارس تولید کننده فرآورده های دارویی ، آتیلا همراه آیهان تولید کننده گوشی همراه و

سرپرست مدیریت شعب استان مرکزی در سفری یک روزه از چند طرح صنعتی در شهرستان زرندیه بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی مدیریت شعب استان مرکزی،حسنی معصوم در حاشیه بازدید از شرکت های بهامین فرابر پارس تولید کننده فرآورده های دارویی ، آتیلا همراه آیهان تولید کننده گوشی همراه و پشگامان صنعت کاغذ با اشاره به تامین مالی شرکت ها از شیوه های مختلف در بانک توسعه تعاون به مزایای به غیر از پرداخت تسهیلات پرداخت و گفت : روش تامین مالی از طریق اوراق گام منجر به افزایش کارایی اقتصاد می‌شود.

با توجه به ساختار این اوراق در زمان پرداخت آن نقدینگی جدیدی خلق نمی‌شود که این امر منجر به کنترل ترازنامه بانک‌ها و به تبع کنترل تورم می‌شود.

وی افزود: استفاده از این اوراق نسبت به سایر روش‌های تامین مالی اثر تورمی کمتری دارد، همچنین در این روش، سرعت تامین مالی بالا است.

گفتنی است، این اوراق با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار شرکت های تولیدی در قالب زنجیره تأمین ایجاد شد. تولیدکنندگان بر اساس فاکتور خرید مواد اولیه، درخواست انتشار این اوراق را از موسسه اعتباری عامل در وجه بنگاه فروشنده مواد اولیه می‌کنند. دارنده اوراق گام می‌تواند آن را بابت خرید نهاده به سایر بنگاه‌های عضو سامانه گام منتقل کند و از این طریق تامین مالی تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

شرکت‌های تولیدی با استفاده از این روش فرصت دارند بدون پرداخت هزینه، مواد اولیه را دریافت کرده و نسبت به تولید محصول اقدام کنند و با فروش محصولات در بازار، هزینه خرید مواد اولیه را بپردازند. این روش با کاهش نیاز به نقدینگی برای خریداران مواد اولیه، منفعت فعالان بخش تولید را فراهم کرده و به استمرار تولید در زنجیره‌های مختلف منجرمی‌شود.