چگونگی تسهیل دسترسی ریلی به اروپا
مسیر ریلی جدیدی قرار است از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و از سمت ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل میشود و این شبکه و کریدوری جدیدی به سمت اروپا خواهد بود.بهگزارش پایگاه خبری بانک مسکن ـ هیبنا، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از راههایی که ایران میتواند بهره اقتصادی
مسیر ریلی جدیدی قرار است از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و از سمت ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل میشود و این شبکه و کریدوری جدیدی به سمت اروپا خواهد بود.
بهگزارش پایگاه خبری بانک مسکن ـ هیبنا، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از راههایی که ایران میتواند بهره اقتصادی مناسبی از موقعیت جغرافیای خود ببرد مسیرهای ترانزیتی بین آسیای شرقی و اروپا است. در این مورد معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داد که مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل میشود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا میکند.
«عباس خطیبی»، معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتوگو با ایلنا با اشاره به راهاندازی کریدوری جدید از طریق ساخت مسیر ریلی جدید ایران و ترکیه ادامه داد: راهاندازی این کریدور جدید از چند سال گذشته مطرح بوده اما به تازگی در پیوست قانون برای آن ردیف درنظر گرفته شده و جزو تکالیف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل محسوب میشود و ما هم پیگیر ماده ۲۳ را اخذ کند. طرف ترکیه هم اگر همکاری کند مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل میشود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا میکند.
معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این خط جدید، کریدور مهمی برای ایران محسوب میشود، اضافه کرد: به دلیل این دسترسی جدید به اروپا این طرح بسیار مهمی محسوب میشود و در کنار خط ریلی رازی، یک خط جدید ریلی بین ایران و ترکیه است. مطالعات فاز صفر این پروژه پیش از این، در اختیار شرکت راهآهن بوده اما تکمیل این مطالعات در دستور شرکت ساخت قرار داده شده و برای تکمیل آن نیاز داریم مجوز ماده ۲۳ قانون را داشته باشیم و این مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه اخذ شود، کار با سرعت پیش میرود. ترکیه هم اخیرا به صورت غیررسمی اعلام کرده که علاقهمند به اجرای این پروژه است. در این همکاری ترکیه از مسیر قارص به چشم ثریا و ایران از مسیر مرند به چشم ثریا میرسیم. مرند از ۶۰ سال گذشته به شبکه ریلی متصل است و از این مسیر ریلی، بنادر جنوبی کشورمان در مسیر جدید ریلی به اروپا متصل میشوند. خط فعلی ریلی به ترکیه در وان قطع میشود و در ادامه به دریای سیاه میرسد اما این خط جدید از طریق ترکیه به طور مستقیم به شبکه ریلی اروپا میرسد.